Klassiker nr 2-2017 har just nått prenumeranterna, den finns ute i butikerna den 14 februari. I detta nummer finns ett läsvärt och intressant reportage på sex sidor med rubriken Morfar & vrakletarna. Det är Lars “Julle” Olofsson som tar med sig två goda vänner, kikare och en Caltexkarta från 1963 och ger sig ut på jakt i den Peugeot 403 som han ärvt av sin morfar. “Julle” brukar annars under rubriken Fixa själv ha instruktiva reportage – med mycket bilder – i Klassiker om hur han renoverar olika fordon.
Bilen har ägts av “Julles” morfar. Den stod parkerad merparten av sina år på en loge strax utanför Ånge. Den vårdades ömt och kördes sparsamt av morfar innan han gick bort. För drygt ett år sedan fick “Julle” ta över bilen, och han har gett den ett lugnt uppvaknande efter ett nästan 40-årigt stillestånd. Och det självklara namnet på denna Peugeot 403 från 1958 har blivit just “Morfar”.
“Julle” och hans kompisar ska ut på skogsvraksspaning. De utgår från Ås, som ligger mellan Östersund och Krokom. Och visst hittar de skogsvrak av olika slag på sin resa, som blir 39 mil och 4 kilometer. Första fyndet är en Renault 20. Sedan fortsätter det med Volvo radiosambandsbuss från 1942, VW Golf och en Ljungmans bensinpump. Med flera…
Peugeoten väcker uppståndelse på resan, numera ser man sällan en 403-a ens på veteranbilsträffar. Modellen hade på sin tid rykte om sig för god komfort och hög kvalitet. “Julles” kompisar måste medge att deras fördomar om gamla franska bilar kommer lite på skam. Gången är silkeslen och det går utan problem att hålla drygt 100 km/h på landsvägen. En av dem klagar dock på för mjuka säten. Och den andre har synpunkter på blandningen av rostfritt stål i stötfångare, vanligt krom i lyktsargar och plastkrom till blinkersen. Det ligger onekligen något i den kritiken, hur kunde det bli så?
KLICKA på en bild för stort format!