Peugeot 205 GTI i Klassiker nr 4-2017

Klassiker nr 4-2017 anländer nu till prenumeranterna, den finns ute i butikerna den 18 april. Klassikerguiden är en vägledning när det gäller att köpa entusiastbil. Denna gång handlar guiden om Peugeot 205 GTI. På sex sidor får vi veta det mesta om både plus och minus med 205-an, med inriktning på vad som är viktigt att tänka på vid köp.

Rubriken är Vägra vara vuxen! Och texten fortsätter: Ta inte livet så allvarligt, det blir inget bättre av. Köp en 205 GTI och styr dig fram med gaspedalen! Allt fler upptäcker en av 80-talets roligaste bilar, alla kategorier. Onekligen en tydlig och bra programförklaring för busbilen 205 GTI.

Peugeot 205 presenterades i februari 1983 och blev en omedelbar succé. Det var precis vad Peugeot behövde, företaget var vid denna tid vid ruinens brant. Samtidigt visades rallybilen 205 Turbo 16, som senare kom att vinna det mesta som gick att  vinna i rally-VM

I januari 1984 kom så 205 GTI 1,6 med 105 hk. Med tuff tredörrarskaross, knallröda mattor, frontspoiler, breda dekorlister med röda inlägg, skärmbreddare och tuffa hjul höjde den imagen för hela 205-serien. GTI-n var avsiktligt mycket lik 205 Turbo 16, men under skalet hade GTI och T16 knappast något gemensamt. 1987 kom 205 GTI 1,9, i Sverige fick vi vänta på den till 1988 och inte förrän 1989 fick vi den motorn fullt ut, nu med 122 hk.

Peugeot 205 – i ett antal olika varianter – tillverkades fram till 1998, det blev totalt nästan 5.300.000 ex, en fantastisk framgång! GTI-versionen fanns i produktion under åren 1984 – 1994, det hann bli 332.942.GTI var så populär i Sverige att den vissa år stod för nästan hälften av 205-försäljningen här. 1992 är sista årsmodellen i Sverige.

KLICKA på en bild för stort format!